Sakktáblás játékok – 4 részes sorozat.

2. rész

Látogatós játék

Huszi vendégségbe megyA játék előkészítése, kellékei:
Takarjuk le a sakktábla nagy részét, pl két papírlappal. Egy kb. 4×4-es vagy 5×5-ös mezőt hagyjunk szabadon. (ennél nagyobb tálbán túl hosszú lesz a játék)

A játék menete:
"Huszi, a huszár itt lakik ebben a kis városban. Látogatóba indul a barátaihoz. (helyezzük a huszárt az egyik mezőre, majd lépjünk vele hozzámondva „egy-kettő-oldalra”). Huszár menetmódja "L" alakban, indulás 4 irányba, kettőt repülünk egyenesen (az L szára mentén) majd egyet oldalirányba (jobbra v. balra) az L alja mentén. És itt tesszük le a huszárt. A közte lévő mezőket átugorja, akár van rajta figura, akár nincs.
A barátai távozáskor kiállnak az ablakba, integetnek neki. (helyezzünk egy tetszőleges figurát arra a mezőre, ahonnan jött. Ő a barát, akinél jártunk)
Látogassuk meg a többi barátját is! Ahol már voltunk, oda nem megyünk mégegyszer."

Tanító tanácsok:
Mindig követeljük meg a „versikét”: „egy-kettő-oldalra”. A gyerekek megtapasztalják, hogy a huszár átugorhat más figurákat. Ilyenkor ugorjunk fel a „háztetőre” – vagyis a másik figura fejére. Mondhatjuk így is: „háztető-kettő-oldara” vagy „egy-háztető-oldalra”.
Addig tart a játék, amíg el nem fogy a lépéslehetőség – a huszár beszorul.

Többen is játszhatjuk a játékot, ilyenkor a gyerekek felváltva, sorban lépnek a táblát körbe ülik.

Miért jó?
A huszárlépés gyakorlásán túl memóriát is fejlesztünk – a gyerek kiválasztja melyik „barátnál” jártunk, majd vissza kell emlékezzen, hogy honnan indult.
Mikor beszorul a huszár hagyjuk, hogy a gyermek addig keresse
a lépéslehetőséget, amíg fel nem fedezi: nincs tovább. Érdekes tapasztalat, hogy még sok üres hely van a „városban” mégis beszorult a ló. Gyakorlottabb gyereket bíztathatunk arra, hogy próbáljon minél több „baráthoz” eljutni, elkerülni a beszorulást, amíg lehet. Így az előregondolkodást gyakoroljuk.

Kattints ide, hogy kipróbáld az előző játékot…
Kattints ide, hogy lásd, a következő játék elérhető-e már…