Sakktáblás játékok – 4 részes sorozat.
1. rész

Trónfoglalós játék

minta kiinduló állásA játék előkészítése, kellékek: Rendes sakktáblán játsszunk, egy világos és egy sötét király fog kelleni, valamint két "trón", amit bármi szimbolizálhat (ha más nincs, akár egy 20 és egy 10 forintos is), a lényeg, hogy meg lehessen különböztetni a világosét illetve a sötétét.

A játék menete: Tegyük fel a világos illetve a sötét királyt a táblára, majd egy-egy trónt szimbolizáló jelzést mindkettőjüknek. A cél a saját trónba elsőként belelépni. A király minden irányba (akár átlósan is) egy mezőt haladhat, ám nem léphet az ellenséges királlyal szomszédos mezőre vagyis annak ütésébe.
Természetesen a trónt úgy helyezzüka  táblára, hogy nagyjából egyforma messze legyen a két királynak, ráadásul nem árt, ha találkoznak a királyok az odavezető úton…

Tanító tanácsok: magyarázzuk el a király lépését, valamint a játék célját, és az első néhány játékban hagyjuk önállóan próbálkozni a gyereket (persze a szabálytalanságot ne engedjük). Néhány győzelem és néhány vereség után adjunk ötleteket neki, hogy hogyan "cselezheti ki" a mi királyunkat. (szembe áll vele – ez az oppozíció, majd miután a miénk ellépett, ő utat nyer magának.) Valamint hátrányosabb állásban bíztassuk, hogy védekezzen, ne a saját vesztett trónja felé menjen, hanem a mi királyunkat akadályozza.
Később hagyhatjuk, hogy egyszer-egyszer a gyermek határozza meg a két trón helyét.

Mit tanulunk?
A király lépését tanuljuk meg, na meg azt, hogy a két király nem állhat szomszédos mezőn. Ha céltudatosan játsszunk elkerülhetetlen az oppozíció hasznosságának megtapasztalása.
Hasonló "lépéskombinációkat" fog a profi sakkozó alkalmazni a gyalogvégjátékokban, így idejekorán "elültetjük" a megfelelő gondolkodásmódot.
A legkisebbek is meg tudják érteni ennek a játéknak a lényegét, így már 3 éves kortól játszható.

Kattints ide, hogy lásd, a következő játék elérhető-e már…